Basismenu 2024-2025

Keuze uit 2 begeleide lessen per groep

 

In de regio Haaglanden ontzorgen we leerkrachten door ons Basismenu. Deelnemende scholen kunnen per bouw kiezen uit twee begeleide O&O lessen. De onderbouwlessen duren ca. 1 uur en de overige lessen ca. 1,5 uur. Alle lessen vinden op school plaats. De didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren staat centraal. De beroemde onderzoeker en uitvinder en voormalig inwoner van Voorburg Christiaan Huygens is inspiratiebron voor ons basismenu.

Iedere groep ontvangt een begeleide O&O les. De begeleide lessen worden uitgevoerd door ervaren docenten.

Lessen 2024-2025:

Groep 1 & 2

Help Rikki over de muur

OF

Help de kuikens veilig oversteken

Groep 3 & 4

Help Finn zijn vlieger uit de boom krijgen

OF

Help Marte in het donker

Groep 5 & 6

Ontwerp waterdieren die op het water kunnen staan

OF

Ontwerp iets dat helpt tegen overlast van meeuwen

Groep 7 & 8

Ontwerp een stevig gebouw van de toekomst

OF

Ontwerp iets om over de kloof te komen

Leerlingen gaan met verschillende materialen zoveel mogelijk oplossingen bedenken voor een probleem. Ze onderzoeken, ontwerpen om vervolgens een gekozen oplossing te maken, te testen en te presenteren.

Help Rikki over de muur
Een ontwerples bij het boek ‘Rikki heeft een plan’. Rikki gaat op pad en klimt met een ladder over de muur. Nadat hij ver weg is geweest om een verrassing voor mama te halen merkt hij dat de ladder nog aan de verkeerde kant van de muur staat. Wat nu? Leerlingen gaan Rikki helpen om een oplossing te bedenken én te maken om over de muur te komen.

Help Finn zijn vlieger uit de boom krijgen
Een ontwerples bij het boek Vast. De vlieger van Finn zit vast in de boom. Jammer, want hij heeft nog zin om te vliegeren. Hoe kan Finn zijn vlieger uit de boom krijgen? De leerlingen gaan zich inleven in het probleem om Finn zo goed mogelijk te helpen. Ze gaan een oplossing bedenken, een ontwerp maken en deze presenteren.

Help Marte in het donker
Leerlingen ontwerpen oplossingen voor Marte, die iets kwijt is en er is geen licht. De leerlingen helpen door iets te bedenken zodat Marte haar spullen kan vinden in het donker. Aan de hand van een ideeënstarter gaan ze oplossing bedenken, het ontwerp maken en deze presenteren.

Ontwerp iets dat helpt tegen overlast meeuwen
Meeuwen je hoort en ziet ze overal. Rondslingerend afval, vieze poep, gekrijs en schijnaanvallen. Ze kiezen er steeds meer voor om te broeden in havens, industriegebieden en ook in de stad. Leerlingen bedenken veel ideeën om overlast te voorkomen, kiezen de meest originele oplossing en presenteren deze op papier en met een presentatie.

Ontwerp waterdieren die op het water kunnen staan
Leerlingen gaan de uitdaging aan om een eigen waterdiertje te bedenken die op het water kan blijven staan. Ze onderzoeken en experimenteren hoe iets op het water kan blijven staan. Met inspiratiekaarten laten de leerlingen zich inspireren om veel ideeën te bedenken en de origineelste te maken.

Ontwerp een stevig gebouw voor de toekomst
Een ontwerples over stevig bouwen. De leerlingen ontwerpen een stevig gebouw voor de toekomst en maken een maquette van verschillende materialen én papier. Ze onderzoeken en ontdekken hoe je stevig kunt bouwen met papier. De maquettes gaan ze met gebruik van wind op stevigheid testen en het eindresultaat presenteren.

Ontwerp iets om over de kloof te komen
Het zal je maar gebeuren, een catastrofe. Van de een op de andere nacht is door een aardbeving een kloof ontstaan. Zo diep dat wanneer je er een steentje in gooit je hem niet hoort neerkomen. De leerlingen gaan een oplossing bedenken hoe je naar de andere kant komt van de kloof. Ze gaan de ontwerpvaardigheid ‘denk alle kanten op’ gebruiken om veel originele oplossingen te bedenken, te maken en te presenteren.

Help de kuikens veilig oversteken
In het boek Boer Boris en de maaier moet de buurman van Boer Boris uitwijken als de eendjes oversteken. Dit is een uitvindersopdracht: Kunnen de leerlingen ideeën bedenken hoe ze de eendjes veilig naar de overkant kunnen helpen? De leerlingen mogen met de materialen verschillende oplossingen bedenken, maken en testen.